6 Haziran 2022 Pazartesi

MEB Kariyer Çıkmazı

 

KARİYER BASAMAKLARI ÇIKMAZI

MEB “Öğretmenlik Meslek Kanunu” sonunda çıktı. Bir meslek kanunu olmamasından iyidir diye düşünerek her şeye rağmen alkışlıyor, çıkmasını olumlu buluyorum.

Meslek Kanunu ile birlikte gündeme “uzman öğretmenlik” ve “baş öğretmenlik” daha doğrusu “öğretmenlikte kariyer basamakları “ geldi. Gündeme geldi ancak tartışması giderek büyüyor. Tartışmasının büyümesi bir yana MEB kariyer basamakları ismini vererek kendi kendini çıkmaza sokmaya başlıyor, kimse farkında değil.

MEB’in çıkmaza girmeye başlaması şimdilik hasıraltı ediliyor ama gerçekleri ne kadar saklayabilirler orası meçhul. Birkaç örnekle ve soracağımız sorularla MEB’in nasıl çıkmaza girmeye başladığını anlatalım.

İlk sorumuz şu: kariyer basamakları olan uzman öğretmenlik ve baş öğretmenlik yatay bir uzmanlaşma yapılanması mı yoksa dikey bir uzmanlaşma yapılanması mı? MEB’de yönetim, denetim yapılanmaları bu kariyer basamaklarının neresinde? Bir okulda beş tane baş öğretmen varken müdür kariyer basamaklarında “öğretmen” basamağında olabilir mi?

Ya da baş öğretmen bir okul müdürünü denetleyen müfettiş uzman öğretmen olursa bu denetleme nasıl bir denetleme olacak? Şube Müdürü kadroları kariyer basamakları sınavlarına giremiyor. Genel İdare Hizmetleri sınıfına dahil oldukları için öğretmenlere ait olan kariyer basamaklarına dahil edilmiyorlar. Ancak Milli Eğitim Müdürlüklerinde en önemli yönetim kademesi rollerinden biri Şube Müdürlüğü. Şube Müdürlerinin büyük çoğunluğu öğretmen kökenli. İstifa ettikleri zaman öğretmen oluyorlar. Ancak Uzman öğretmen veya baş öğretmen olamıyorlar. Milli Eğitimi yönetiyorlar. Bir örgütlenmede en kariyerli insanların en alt pozisyonlarda olması sadece MEB’de görülecek bir durum sanırım.

Mesela yüksek lisans yapıyorsunuz, eğitimleri tamamlayıp baş öğretmen oluyorsunuz ama sizi yöneten Milli Eğitim Müdürü, Şube Müdürü “kariyer” siz. Sizi denetlemeye gelen müfettiş “kariyersiz” olduğu gibi öğretmenlik bile yapmamış. Enteresan.

MEB’in kariyer basamakları sözünden anlaşılan sanırım sadece ücret artışı. Yüksek Lisans ve Doktora öğrenimini bin bir zorlukla tamamlamış öğretmenler şimdiye kadar “kariyersiz” olduğu için mi ücret artırımı alamadılar.

MEB’de dikey ve yatay yapılanmanın bir kriteri var mı? Kariyer basamaklarının kriterleri ücretten başka ne anlam ifade etmektedir? MEB’in kariyer kavramından anladığı nedir? Meslek Kanunu neden sadece kariyer ve ücret kavramları arasında sıkışmıştır?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder