KARİYER BASAMAKLARI ÇIKMAZI
MEB “Öğretmenlik Meslek Kanunu” sonunda
çıktı. Bir meslek kanunu olmamasından iyidir diye düşünerek her şeye rağmen
alkışlıyor, çıkmasını olumlu buluyorum.
Meslek Kanunu ile birlikte
gündeme “uzman öğretmenlik” ve “baş öğretmenlik” daha doğrusu “öğretmenlikte
kariyer basamakları “ geldi. Gündeme geldi ancak tartışması giderek büyüyor. Tartışmasının
büyümesi bir yana MEB kariyer basamakları ismini vererek kendi kendini çıkmaza
sokmaya başlıyor, kimse farkında değil.
MEB’in çıkmaza girmeye başlaması
şimdilik hasıraltı ediliyor ama gerçekleri ne kadar saklayabilirler orası
meçhul. Birkaç örnekle ve soracağımız sorularla MEB’in nasıl çıkmaza girmeye
başladığını anlatalım.
İlk sorumuz şu: kariyer basamakları olan uzman öğretmenlik ve baş öğretmenlik yatay bir uzmanlaşma yapılanması mı yoksa dikey bir uzmanlaşma yapılanması mı? MEB’de yönetim, denetim yapılanmaları bu kariyer basamaklarının neresinde? Bir okulda beş tane baş öğretmen varken müdür kariyer basamaklarında “öğretmen” basamağında olabilir mi?
Ya da baş öğretmen bir okul müdürünü denetleyen müfettiş uzman öğretmen olursa bu denetleme nasıl bir denetleme olacak? Şube Müdürü kadroları kariyer basamakları sınavlarına giremiyor. Genel İdare Hizmetleri sınıfına dahil oldukları için öğretmenlere ait olan kariyer basamaklarına dahil edilmiyorlar. Ancak Milli Eğitim Müdürlüklerinde en önemli yönetim kademesi rollerinden biri Şube Müdürlüğü. Şube Müdürlerinin büyük çoğunluğu öğretmen kökenli. İstifa ettikleri zaman öğretmen oluyorlar. Ancak Uzman öğretmen veya baş öğretmen olamıyorlar. Milli Eğitimi yönetiyorlar. Bir örgütlenmede en kariyerli insanların en alt pozisyonlarda olması sadece MEB’de görülecek bir durum sanırım.Mesela yüksek lisans
yapıyorsunuz, eğitimleri tamamlayıp baş öğretmen oluyorsunuz ama sizi yöneten
Milli Eğitim Müdürü, Şube Müdürü “kariyer” siz. Sizi denetlemeye gelen müfettiş
“kariyersiz” olduğu gibi öğretmenlik bile yapmamış. Enteresan.
MEB’in kariyer basamakları
sözünden anlaşılan sanırım sadece ücret artışı. Yüksek Lisans ve Doktora
öğrenimini bin bir zorlukla tamamlamış öğretmenler şimdiye kadar “kariyersiz”
olduğu için mi ücret artırımı alamadılar.
MEB’de dikey ve yatay
yapılanmanın bir kriteri var mı? Kariyer basamaklarının kriterleri ücretten
başka ne anlam ifade etmektedir? MEB’in kariyer kavramından anladığı nedir? Meslek
Kanunu neden sadece kariyer ve ücret kavramları arasında sıkışmıştır?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder