5 Kasım 2024 Salı

5018 SK Çözümlü

1. Kamu maliyesi --- inceler.

devletin harcama ve gelirlerini 

2. Kapsamları bakımından malî denetim ile malî kontrol arasında ne fark vardır?
  • Malî Denetim, bağımsız ve genellikle dış denetçiler tarafından yapılan, finansal raporların doğruluğunu test eden bir süreçtir. Denetim, genellikle yıllık bazda yapılır ve finansal raporlama sistemlerinin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini test eder. Burada denetim, genellikle finansal tabloların doğru bir şekilde hazırlandığının ve muhasebe ilkelerine uygun olduğunun denetlenmesidir. 
  • Malî Kontrol, kurum içindeki mali işlemlerin düzenli ve verimli şekilde yapılmasını sağlamak için iç denetim süreçlerini kapsar. Mali kontrol, sadece finansal raporların doğruluğunu değil, aynı zamanda bütçe takibi, harcama onayları, kaynakların etkin kullanımı, dolandırıcılık ve suiistimallerin önlenmesi gibi iç kontrol sistemlerini de kapsar. İç kontrol mekanizmaları ile iş süreçlerinin düzenli ve verimli şekilde işlemesi sağlanır.

3. Amaçları bakımından malî denetim ile malî kontrol arasında ne fark vardır?
  • Mali denetim, bir kurumun mali durumunun, faaliyetlerinin ve finansal raporlarının doğru, dürüst ve hukuka uygun olup olmadığının bağımsız bir denetçi tarafından incelenmesidir. Denetim, genellikle dış denetçiler tarafından yapılır ve finansal tabloların, gelir gider hesaplarının, bütçenin ve diğer mali işlemlerin doğruluğunu değerlendirmeyi amaçlar.
  • Mali kontrol, kurum içindeki yöneticilerin, kamu idarelerinin ve finansal sorumluluğu olan birimlerin, mali kaynakları etkin, verimli ve hukuka uygun şekilde kullanmasını sağlamak için yapılan iç denetim ve kontrol süreçlerinin toplamıdır. Mali kontrol, yöneticilerin ve denetçilerin iş süreçlerinde bütçe, harcama, gelir, muhasebe ve raporlama gibi işlemlerin düzgün işlemesini sağlamaya yönelik aldıkları önlemleri içerir.

4. Bağımsızlık bakımından malî denetim ile malî kontrol arasında ne fark vardır?
  • Malî denetim, genellikle bağımsız bir dış denetçi tarafından yapılır. Denetçinin amacı, kurumun mali raporlarının yasal ve muhasebe standartlarına uygunluğunu belirlemek ve kamuoyuna güven vermektir. Bağımsızlık burada kritik öneme sahiptir.
  • Mali kontrol, kurum içindeki yöneticiler ve iç denetçiler tarafından yürütülür. Buradaki amaç, günlük operasyonel süreçlerin düzgün işleyişini sağlamak ve gelecekteki mali riskleri minimize etmektir.

5. Zaman bakımından malî denetim ile malî kontrol arasında ne fark vardır?
  • Malî denetim genellikle belirli bir dönem sonunda yapılır, örneğin, yıl sonu mali raporları için. Denetim süreci, geçmişteki mali işlemler üzerinde yoğunlaşır.
  • Mali kontrol sürekli bir süreçtir ve kurumun her seviyesinde günlük işlemlerin düzgün ve düzenli şekilde ilerlemesi için sürekli izleme ve önleme mekanizmalarını içerir.

6. Hukuki bakımdan malî denetim ile malî kontrol arasında ne fark vardır?
  • Malî denetimde, hukuki açıdan bağımsız denetçilerin raporları, genellikle kamuya açıklanır ve yatırımcılar, paydaşlar için güven kaynağı oluşturur. Aynı zamanda yasal düzenlemelere uygunluk, vergi ödemeleri gibi yükümlülüklerin yerine getirilip getirilmediği de denetlenir.
  • Malî kontrolde, hukuki açıdan, iç kontrol sistemlerinin düzgün işlemesi, yolsuzlukları önlemek, mali kaynakların doğru kullanılmasını sağlamak ve yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesine yardımcı olmak adına önemlidir.

7. 2. 5018 sayılı kanuna göre, sözleşmesinde belirtilmek ve yüklenme tutarının yüzde kaçını geçmemek üzere yüklenicilere teminat karşılığında bütçe dışı avans ödenebilir?
Yüzde 30

8. 3. 5018 sayılı kanuna göre, Düzenleyici ve denetleyici kurumlar bütçelerini kaç yıllık süre için hazırlar?
3 yıl

9. İl özel idarelerinde üst yönetici hangisidir?
Vali (5018 SK m. 11/1)

10. (III) sayılı cetvelde yer alan her bir kurumun bütçesine ne ad verilir?
"Düzenleyici ve denetleyici kurum bütçesi, kanunla veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle kurul, kurum veya üst kurul şeklinde teşkilatlanan ve bu Kanuna ekli (III) sayılı cetvelde yer alan her bir düzenleyici ve denetleyici kurumun bütçesidir." (5018 SK m. 12/5)

11. Merkezi yönetim bütçesi hangi idarelerin bütçelerinden oluşur?
Merkezî yönetim bütçesi, bu Kanuna ekli (I), (II) ve (III) sayılı cetvellerde yer alan kamu idarelerinin bütçelerinden oluşur. (m. 12/2)

12. (I) sayılı cetvelde yer alan her bir kurumun bütçesine ne ad verilir?
"Genel bütçe, Devlet tüzel kişiliğine dahil olan ve bu Kanuna ekli (I) sayılı cetvelde yer alan kamu idarelerinin bütçesidir." (5018 SK m. 12/3)

13. (II) sayılı cetvelde yer alan her bir kurumun bütçesine ne ad verilir?
"Özel bütçe, bir bakanlığa bağlı veya ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek üzere kurulan, gelir tahsis edilen, bu gelirlerden harcama yapma yetkisi verilen, kuruluş ve çalışma esasları kanunla veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenen ve bu Kanuna ekli (II) sayılı cetvelde yer alan her bir kamu idaresinin bütçesidir." (5018 SK m. 12/4)

14. (IV) sayılı cetvelde yer alan her bir kurumun bütçesine ne ad verilir?
"Sosyal güvenlik kurumu bütçesi, sosyal güvenlik hizmeti sunmak üzere, kanunla veya Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle kurulan ve bu Kanuna ekli (IV) sayılı cetvelde yer alan her bir kamu idaresinin bütçesidir." (5018 SK m. 12/6)

15. 5018 sayılı kanunun --- altında toplanmış kurumlar, 
  1. genel bütçeli kurumlar
  2. özel bütçeli kurumlar
  3. düzenleyici ve denetleyici kurumlar
dır.
merkezi yönetim kurumları

16. Devlet tüzel kişiliğine dahil olan ve 5018 sayılı kanuna ekli --- --- cetvelde yer alan genel bütçeli idareler sundukları hizmetler karşılığında gelir elde etmeyen kurumlardır.
(I) sayılı

17. Özel bütçeli kurumlar, bir bakanlığa bağlı ya da ilgili olarak belirli bir kamu hizmetini yürütmek için kurulan, gelir tahsis edilen, bu gelirlerden harcama yapma yetkisi verilen, kuruluş ve çalışma esasları özel kanunla düzenlenen ve 5018 sayılı kanuna ekli --- --- cetvelde yer alan kamu idareleridir.
(II) sayılı

18. Bir kuruluşun özel bütçeli olabilmesi için gereken şart nedir?
Bir kuruluşun özel bütçeli olabilmesi için o kuruluşa bazı özel gelirlerin tahsis edilmesi, bu gelirlerden harcama yapma yetkisine sahip olması ve kanunla özel bütçe ile yürütme yetkisinin verilmesi gerekmektedir.

19. Özel kanunlarla kurulmuş kurum veya üst kurul şeklinde teşkilatlanan düzenleyici ve denetleyici kurumlar 5018 sayılı kanuna ekli --- --- cetvelde yer alan kurumlardır.
(III) sayılı

20. Genel bütçeli kurumlar hangileridir?
  1. TBMM
  2. Cumhurbaşkanlığı
  3. AYM
  4. Yargıtay
  5. Danıştay
  6. HSK
  7. Sayıştay
  8. Adalet Bakanlığı
  9. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı
  10. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
  11. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı
  12. Dışişleri Bakanlığı
  13. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
  14. Genlik ve Spor Bakanlığı
  15. Hazine ve Maliye Bakanlığı
  16. İçişleri Bakanlığı
  17. Kültür ve Turizm Bakanlığı
  18. MEB
  19. MSB
  20. Sağlık Bakanlığı
  21. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı
  22. Tarım ve Orman Bakanlığı
  23. Ticaret Bakanlığı
  24. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
  25. Devlet Arşivleri Başkanlığı
  26. Diyanet İşleri Başkanlığı
  27. İletişim Başkanlığı
  28. Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreterliği
  29. Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı
  30. Milli Saraylar İdaresi Başkanlığı
  31. Strateji ve Bütçe Başkanlığı
  32. Jandarma Genel Komutanlığı
  33. Sahil Güvenlik Komutanlığı
  34. Emniyet Genel Müdürlüğü

  35. Afet Acil durum Yönetimi Başkanlığı
  36. Geli İdaresi Başkanlığı
  37. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü
  38. Meteoroloji Genel Müdürlüğü
  39. Göç idaresi Başkanlığı
  40. Avrupa Birliği Başkanlığı
  41. İklim Değişikliği Başkanlığı
21. Marmara Üniversitesi hangi sayılı cetvelde yer alır?
(II) sayılı cetvelde 

22. Kamu maliyesi neleri kapsar?
Kamu maliyesi; 
  • gelirlerin toplanması
  • harcamaların yapılması
  • açıkların finansmanı
  • kamunun varlık ve borçları
  • diğer yükümlülüklerinin yönetimini
kapsar. (5018 SK m. 4/1)

23. Kamu maliyesinin temel ilkeleri nelerdir?
a) Kamu malî yönetimi uyumlu bir bütün olarak oluşturulur ve yürütülür.
b) Kamu maliyesi, kamu görevlilerinin hesap verebilmelerini sağlayacak şekilde uygulanır.
c) Maliye politikası, makroekonomik ve sosyal hedefler ile uyumlu bir şekilde oluşturulur ve yürütülür.
d) Kamu malî yönetimi Türkiye Büyük Millet Meclisinin bütçe hakkına uygun şekilde yürütülür.
e) Kamu malî yönetimi malî disiplini sağlar.
f) Kamu malî yönetimi ekonomik, malî ve sosyal etkinliği birlikte sağlayacak şekilde kamusal tercihlerin oluşması için gerekli ortamı yaratır.
g) Kamu idarelerinin mal ve hizmet üretimi ile ihtiyaçlarının karşılanmasında, ekonomik veya sosyal verimlilik ilkelerine uygun olarak maliyet-fayda veya maliyet-etkinlik ile gerekli görülen diğer ekonomik ve sosyal analizlerin yapılması esastır.

24. Kamu maliyesi ilkelerinin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar kim tarafından belirlenir?
cumhurbaşkanı

25. Ekli --- cetvelde yer alan idareler özel vezne açamaz.
(I) sayılı. (m. 6/2)

26. 5018'e göre para cezaları aylık ödemenin kaçta kaçı oranında kesilir?
Net aylık ödemenin 1/4'ü

27. İç denetim standartlarını kim geliştirir?
İç Denetim Koordinasyon Kurulu

28. Kamu zararı nedir?
Kamu görevlilerinin kasıt, kusur veya ihmallerinden kaynaklanan mevzuata aykırı karar, işlem veya eylemleri sonucunda kamu kaynağında artışa engel veya eksilmeye neden olunması

29.5018 sayılı kanuna göre, bir yıla ait malî istatistikler izleyen yılın Mart ayı içinde; hazırlanma, yayımlanma, doğruluk, güvenilirlik ve önceden belirlenmiş standartlara uygunluk bakımından aşağıdaki birimlerden hangisi tarafından değerlendirilir?
Sayıştay

30.5018 sayılı kanuna göre kesin hesap kanunu teklifini hangi kuruluş hazırlar?
Hazine ve Maliye Bakanlığı

31. Maliye politikası hangi hedeflerle uyumlu olmalıdır?
  • makroekonomik hedef
  • sosyal hedef

32. Belediyelerde üst yönetici hangisidir?
belediye başkanı (5018 SK m. 11/1)

33. Düzenleyici & denetleyici kurumlar bütçelerini kaç yıllık hazırlar?
ÜÇ

34. Kesin hesap kanun teklifi ne zaman TBMM’ye sunulur?
HAZİRAN

35. 5018 sayılı kanunun 33/5. maddesi der ki; "Kamu borç yönetimine ilişkin olanlar da dahil giderin çeşidine göre aranacak gerçekleştirme belgelerinin şekil ve türleri,
A. Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri için --- tarafından, 
B. Mahalli idareler için İçişleri veya Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca, 
C. Sosyal güvenlik kurumları için de bağlı veya ilgili oldukları bakanlıklar tarafından, 
çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir."
Hazine ve Maliye Bakanlığı

36. 5018 sayılı kanunun 33/5. maddesi der ki; "Kamu borç yönetimine ilişkin olanlar da dahil giderin çeşidine göre aranacak gerçekleştirme belgelerinin şekil ve türleri,
A. Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri için Hazine ve Maliye Bakanlığınca, 
B. Mahalli idareler için İçişleri veya --- tarafından, 
C. Sosyal güvenlik kurumları için de bağlı veya ilgili oldukları bakanlıklar tarafından, 
Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınmak suretiyle çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir."
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı

37. 5018 sayılı kanunun 33/5. maddesi der ki; "Kamu borç yönetimine ilişkin olanlar da dahil giderin çeşidine göre aranacak gerçekleştirme belgelerinin şekil ve türleri,
A. Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri için Hazine ve Maliye Bakanlığınca, 
B. Mahalli idareler için İçişleri veya Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca, 
C. Sosyal güvenlik kurumları için de --- tarafından, 
Hazine ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınmak suretiyle çıkarılacak yönetmeliklerle belirlenir."
bağlı veya ilgili oldukları bakanlıklar

38. Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin her türlü taşınır ve taşınmazlarının satışına yetkili olan bakanlık hangisidir?
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (46/1)

39. 5018 SK 46/son maddesine göre, "Merkezî yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin taşınmazlarından değeri her yıl merkezî yönetim bütçe kanununda belirtilen sınırın üzerinde olanlar, --- kararıyla satılır."
cumhurbaşkanı

40. 5018 Sayılı Kanun uyarınca; kamu yatırım programı, Cumhurbaşkanı kararıyla merkezi yönetim bütçe kanununa uygun olarak anılan Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz (30) gün içinde mi Resmi Gazetede yayımlanır?
Hayır. 5018 Sayılı Kanun uyarınca; kamu yatırım programı, Cumhurbaşkanı kararıyla merkezi yönetim bütçe kanununa uygun olarak anılan Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren otuz (30) değil on beş (15) gün içinde mi Resmi Gazetede yayımlanır.

41. 5018 Sayılı Kanuna göre yedek ödenekten SGK'ya ödenek aktarması yapılabilir mi?
Hayır. 5018 Sayılı Kanuna göre; ayrılabilecek yedek ödenek miktarı genel bütçe ödeneklerinin yüzde iki (%2'si) kadardır. Bu ödenekten (IV) sayılı cetveldeki Sosyal Güvenlik Kurumuna aktarım yapılabileceği Kanunda belirtilmemiştir.

42. Demokrasinin en eski kavramı hangisidir?
bütçe hakkı

43. Kamu idarelerinin nakit mevcudunun tüm ödemeleri karşılayamaması halinde giderler nasıl ödenir?
Muhasebe kayıtlarına alınma sırasına göre.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder